Tasapainoilua

Kategoria: ravitsemus, reseptit

Tasapainoilua - Cambridge Ohjelma taso 3

Cambridge Ohjelmaan kuuluu taso-ohjelma, eli se ei ole pelkkää pussiruokien syömistä, kuten moni luulee. Pussiruoka on siis täysravintoa, jossa on tarkkaan mietittynä energiaravintoaineiden suhde, vitamiinit, hivenaineet ja kivennäisaineet.

Meillä on nyt projektina - Sari ja Mikael - käydä tarkemmin tasoa 3 läpi ja katsoa, mitä vaikutuksia sillä on oloon ja painoon. 

Tavoite

tasot

Tavoitteenamme on tietoisesti tarkastella syömistämme kiireisinä hetkinä. Ateriarytmi asettaa yrittäjälle välillä haasteita, onneksi ei kuitenkaan päivittäin. Plussaa projektissa on se, jos molemmat saavat pudotettua 3-4 kg. Mikaelin tavoite on saavuttaa kevyempi kisakunto kauden viimeiseen kisaan, Sysikallioon, joka kisataan aivan joulun alla.

Miksi?

Kisakauden jälkeen väliaikana meillä molemmilla on paino noussut pari kiloa. Totta, ettei se ole mikään hälyttävä kilomäärä. Mutta

  • jos painonnousuun ei reagoi ajoissa, se saattaa vähitellen nousta lisää
  • painon nousu ja lasku riippuu siitä, paljonko syö ja kuluttaa. Treenimäärien vähennyttyä hetkellisestikin paino nousee, jos ruokatottumuksia ei tarkastele
  • vaikka kuinka tietää faktan ja kertoo muille, ei asiat aina itselläkään ole käytännössä helppoja

Koska ja miten?

Sari aloitti keventelyn normiruoalla sunnuntaina jo ja Mikael kovasta sunnuntaitreenistä johtuen vasta maanantaina. Maanantaista siis taso 3 ohjelmassa. 

Sunnuntaina kuitenkin söimme aamupalaksi ruisleipää, kalkkunaa ja paistetut kananmunat leivän päällä. Siitä sai energiaa lenkille. Tasolla 3 saa syödä leipää, eikä leivän syömisessä ole mitään huonoa. Lähinnä suomalaisten ongelmana onkin määrä ja iltaisin leivän ”puputtaminen”.  Eikä se leipä, vaan mitä leivän päällä on 🙂

Mikael teki Sysikalliossa 4 tunnin treenin ja joi energiajuomaa treenin aikana. Sari ehti käydä reilun 1,5 h lenkillä kaverin kanssa Nuuksion mäkisissä maastoissa. Molemmilla paloi kilokaloreita ihan mukavasti.

Lounas jäi siis aikataulusta väliin, Sari korvasi sen Bonus Barilla ja Mikael näillä urheilujuomilla. Ateriarytmi kärsi sunnuntaina kovasti, mutta elämässä joutuu välillä sopeuttamaan rytmiä muihin menoihin. Tärkeää on muistaa, ettei soveltaminen ole joka päiväistä. Ei se, mitä teet pienen osan ajastasi ole tärkeää, vaan perusarki!

Päivällisen söimme aikaistetusti kello 16; kanaa ja vihanneksia uunissa kosteuspaisto-ohjelmalla paistettuna. Kanat olivat maustamattomia, joiden päälle oli laitettu ripaus piripiri-maustetta. Kasviksina löytyi porkkanaa, kesäkurpitsaa ja Mikaelille pari perunaa uunissa. Sen lisäksi oli muhennettua höyrytettyä kukkakaalia, joka oli muussattu perunasurvimella ja sekaan sekoitettu pieni ripaus raastettua mustaleima-juustoa. Sarin annoksessa oli kilokaloreita n 350 ja Mikaelilla noin 500. 

Illalla sitten iltapalaksi söimme jugurtit. 

Keskiviikon tunnelmia

Nyt parin päivän jälkeen pientä pudotusta on tapahtunut, mutta kyllähän se on nesteiden poistumista lähinnä. Molemmat olemme treenanneet siinä ohessa seuraavasti:

Sari: 
maanantaina 7,5 km hölkkää ja joogaa n 60 min
tiistaina 3,8 km hölkkä 

Mikael:
maanantaina 60 min jooga, 70 min juoksumatolla (mäkitreeni)
tiistaina 35 min kuntosali sekä 85 min juoksu

Syömisten osalta ollaan menty hieman yli 1000 kcal/pv. 

Alkutuntemuksina molemmilla oli ajoittaista näläntunnetta.

limepie

Tiistai-iltana kokeilimme uutta Key Lime Pie-pirtelöä vanukkaan muodossa.

Key Lime Pie -vanukas (2 annosta)

5 dl kylmää vettä
2 pussia Cambridge Key Lime Pie -pirtelöä
2 Mix-a-Mousse annosta
1 Bonus Bar

Sekoitus tehosekottimella tai sauvasekottimella
Jääkaapissa 15 min kylmennys

ja Voilà - herkullista oli!

Kommentoi