Leikkauksen jälkeisen elämän ravitsemuspohdintaa

Kategoria: liikunta, ravitsemus, yleiset

Leikkauksen jälkeisen elämän ravitsemuspohdintaa

Mikaelin reilun kuukauden takainen leikkaus pysäytti taas miettimään ravinnon merkitystä hyvään oloon ja hyvinvointiin. Hänellä oli Hamstring-syndrooma, joka leikattiin Sakari Oravan toimesta Sairaala NEOssa. Leikkauksen jälkeiseen arkeen kuuluu toipumista monella osa-alueella, ja tässä kirjoituksessa on leikkauksen jälkeisen elämän ravitsemuspohdintaa.

Kuten olen useamman kerran todennut, olemme molemmat opiskelleet avoimessa ravitsemustieteitä, joissa noudatetaan tutkittuun tietoon perustuvaa ohjeistusta, ei kuitenkaan ryppyotsaisesti. Luulen, että moni, joka ei itse ole siellä opiskellut, luulee että KAIKKI ohjeet tulevat suoraan virallisista suosituksista. Tämähän ei pidä paikkansa, vaan siellä korostetaan enemmän yksilöllisyyttä. Kun oppii ruoansulatusmekanismin, ymmärtää miten ravintoaineet imeytyvät tai eivät imeydy, ainakin itse olen oppinut suhtautumaan ravitsemukseen liittyviin asioihin vähemmän tunteella. Itämaisia asioita opiskelleena on tullut oltua myös muiden oppikuntien luennoilla ja luettua erilaista kirjallisuutta, eikä näitäkään voida torpata täysin. Ravinnon vaikutuksista ei välttämättä tiedetä, miten se vaikuttaa fyysiseen ja psyykkiseen terveyteen. Osa koulukunnista väittää teollisuuden täysin ohjaavan suosituksia ja sitä mitä me syömme, mutta mistä tiedämme ettei näin ole myös muissa suuntauksissa? Siksi itse haluan noudattaa arkijärkeen perustuvaa linjaa, jossa kuitenkin on tutkimuksia taustalla omia kokemuksia huomioiden. Luonnollisesti vuosia tehty työ asiakkaiden kanssa antaa myös pohjaa mielipiteilleni, vaikka otokset eivät olisikaan kuin joitain satoja. Tämä siis olkoon pohjustus kirjoitukselleni ja pohdinnoilleni. 

leikkauksen jälkeinen elämä

Tiesimme jo ennakkoon, että yksi suuri haaste Mikaelin kohdalla tulee olemaan selkeästi energian saannin ja kulutuksen epätasapaino. Kun ihminen liikkuu päivittäin, hänen ei tarvitse pohtia koko ajan sitä, mitä syö energiamäärällisesti. Totta kai liikkuessakin on tärkeää, että perusruokailu on kunnossa, ja kaikki energiaravintoaineet tulee katettua laadukkaasta ja monipuolisesta ruoasta. Mutta liikkuessa herkutteluunkin on enemmän mahdollisuutta. Onko se suklaa terveellistä vai ei, siitä voidaan olla montaa mieltä. Ruoan yksi tarkoitus on kuitenkin tuottaa myös mielihyvää, vaikka ei eläisikään syödäkseen. Mutta jos herkuttelua jatkaa leikkauksen jälkeen, kun ei pääse kävelemään hitaasti kuin vessaan ja ehkä jääkaapille, niin äkkiähän siinä alkaa kilot nousemaan. Levy Fazerin sinistä päivässä ja viikossa voi tulla kilo lisää painoa. Viidessä viikossa pelkästään tästä 5 kiloa. 

Leikkauksen jälkeen meillä oli tarkka suunnitelma alkuviikoille. Liikkumattomana aineenvaihdunta hidastuu, suolisto ei toimi ehkä entisenlaisesti, joten jo ennestään vihreän lisääminen oli tärkeää. Kasviksia eri muodossa; salaattia, keitettynä ja uunissa tehtyjä kasviksia, uunijuureksia ja hedelmiä sekä marjoja. Osa sellaisenaan tai smoothiena. Aamupalaksi teimme usein pelkän smoothien, jotka vaihtelivat aika paljon. Itse olen käynyt aikanaan ruokakursseja jossa on opetelty vihersmootheista marja- ja hedelmäsmootheihin, joten mielikuvitusta ei tästä puuttunut. Nyt kun Mikaelin lenkkeily jäi, hiilihydraattien määrää pudotettiin selkeästi. Suosituksethan ovat virallisesti minimissään se puoli kiloa kasviksia, marjoja tai hedelmiä joka on karkeasti noin kuusi kourallista. Ei ole paljoa arki elämässä, joten tämä ylittyi kyllä tosi reippaasti.

Annoskoot jouduttiin luonnollisesti tarkistamaan, eli lautasella oli huomattavasti pienempi määrä ruokaa. Tässähän hyvä vinkki olisi ollut pienentää lautasta, mutta sitä emme tehneet. Mikael kävi edelleen säännöllisesti meidän Withings-vaa’alla, joten yllätyksiä ei päässyt tapahtumaan, vaikka muutama kilo kyllä hänellä taisi 5 viikon sairiksella tullakin. Märkäpuku oli loppuvaiheessa hyvänä mittarina 🙂 Jos se olisi alkanut kiristämään, niin sitten olisi joutunut vielä tarkentamaan otetta.

Ravitsemuspohdintaa ja juomisen tärkeys
Smoothien leikkauksen jälkeen ravitsemuspohdintaa

Juominen on tärkeää aina, mutta myös korostuu leikkauksen jälkeen, kuten sairaana ylipäätään. Kun ei liiku samalla tavalla, ei ehkä tule myöskään samalla tavalla janon tunnetta. Se on myös tärkeä aineenvaihdunnassa. 

 

Smoothiet toimivat hienosti aamun käynnistyksessä tai välipalana. Mukaan voi laittaa marjoja, hedelmiä, proteiinia (esim. jauheena tai siemeniä), avokadoa, salaattia, jugurttia, manteli-, kaura- tai pähkinämaitoa, vettä, yrttejä ... vai mielikuvitus on tässäkin rajana.

Vitamiinit ovat meille tärkeintä monellakin tavalla. Monipuolinen ruokavalio takaa myös vitamiinien saannin, mutta välillä voi ottaa lisävitamiineja purkista. Vitamiinien imeytymistä on vaikea tietää, tulee ne ruoasta ja purkista. Siksi tämäkin aihe on mielipiteitä herättävä. Tarpeellisia vitamiineja on paljon, mutta jos miettii leikkauksen jälkeistä aikaa, siinä kannattaa huomio keskittyä vastustuskyvyn lisäämiseen, jossa A-vitamiini toimii. Sitähän saamme mm. porkkanasta, pinaatista, kananmunasta jne., joten pääsääntöisesti perusruoasta. D-vitamiini, tämä kiistelty vitamiini ja tarvittavat määrät koulukunnista riippuen. Kuitenkaan sen puutetta ei voi vähätellä, se on vastustuskyvyn lisäksi tärkeä vitamiini kalsiumin imeytymisessä ja vaikuttaa luuston tilaan.  C-vitamiini on jänteiden, luuston, kalvojen ja ihon sidekudosproteiinin eli kollagenin raketantamisen yksi vaikuttaja sekä vastustuskyvyn kohottaja. Lisään vielä yhden tärkeän antioksidantin, eli E-vitamiinin, jota saamme kasviöljyistä, siemenistä, pähkinöistä ja täysviljasta. Avokadosta saa myös E-vitamiinia. E-vitamiinin saaminen korostuu enemmän treenikaudella, mutta toipumisessakin se on tärkeä. Tässä siis muutama esimerkkinä, tärkeämpää on kuitenkin se, josta jo mainitsin - monipuolinen perusruoka, jossa on mukana hiilarit, proteiinit, hyvät rasvat sekä kuitu, joka auttaa vatsantoiminassa ja tuo kylläisyyttä.

Koska ei leikkaus oli paikallinen ja toipumisjakso kuitenkin lyhyt, ei tähän löydy mitään virallisia suosituksia ruoan osalta. Juhannuksena Mikaelilla oli vielä tiukka lääkitys, joten juhannusviinit jäi vielä juomatta. Kehitimme tähän alkoholittoman vichy-juoman, johon tuli hieman makeampaa limua tuomaan makua, ja se onkin ollut kesähittimme. Vaihtelemme erilaisia makuvichyjä ja mehuja sekaan. Juomissa on vain jokunen kilokalori, ne ovat raikkaista ja kaiken lisäksi kauniin näköisiä. 

Juominen
Alkoholiton juoma

Juomiin voi sekoittaa mehuja, makuvichyä, perusvichyä, mielikuvitus vaan liikkeelle. Itselle yksi perusjuoma on Pirkan Lemon-Limea, Pirkan makuvichyjä ja Bonaquan vadelmavichyä tai Novellen mustikkavichyä.

Yhdessä juomassa (iso lasi) on kilokaloreja 30-100 kcal, vaihdellen juomien kaloripitoisuuksista.

Syömisen suhteenkin täytyy välillä mennä ”out of the box” ja tehdä luovia uusia kokeiluja. Silti meillä pääsääntöisesti syödään peruskotiruokaa, ei hifistellä liikaa, vaikka on kaikkien aistien ruokkija. 

Kommentoi