Karkkia vai kepposia?

Kategoria: reseptit, yleiset

Karkkia vai kepposia?

Karkki vai kepponen? -lause kuuluu vahvasti Halloween-juhlaan, joka on vuosien aikana rantautunut Suomeenkin. Sari muistaa itse jo 1980-luvun alussa Lontoossa nähneensä ensimmäiset Halloween-asuihin pukeutuneet juhlijat. Itse juhla juontaa juurensa Kelttiläisten aloittamaan perinteeseen maanviljelyskauden loppumisen ja sadonkorjuun juhlaan.

Karkkia meillä ei ole menneellä viikolla nautittu. Sari on noudattaneet säntillisesti Cambridge Ohjelma tasoa 3, ja hyvin se on mennyt. Aika ajoin treenimääristä riippuen on ollut pientä nälän tunnetta, mutta siihen auttaa esimerkiksi veden juominen. Mielenhallintakin on saanut treenausta, sillä kyllähän me unohdamme arjessa pysähtyä näläntunteen kohdalla miettimään, onko se aitoa nälkää vai onko se illalla välillä vaan sitä, että nyt tekee mieli jotain.

Itselläni on kilokalorimäärät olleet 1200 ja 1500 välissä treenimäärästä riippuen. Välillä on meno ollut lenkillä aika takkuista, kun energiat ovat varsin vähissä. Varsinkin pyöräily tuntuu erityisen raskaalta, kun jaloissa ei ole tarvittavaa potkua. Toisaalta tehot ovat matalat, joten hieman hitaammalla vauhdilla joutuu pärjäämään. Torstaina pidin kokonaan treenivapaan päivän, mutta tänään perjantaina on tarkoitus lähteä ulkoiluttamaan tossuja runsaaksi pariksi tunniksi Nuuksion poluille.  Allaolevan kalkkunapaistoksen voimalla lenkki sujuu varmasti.

kalkkunapaistos

Kalkkunapaistos

Sisältää (2-3 annosta)
400 g broilerijauhelihaa
1 sipuli
250 g kesäkurpitsaa
250 g herkkusieniä (tuore)
3 valkosipulinkynttä

Pilko vihannekset, ja paista ensin pienessä määrässä ruokaöljyä sipuli, kesäkurpitsat ja herkkusienet, hetken kuluttua lisää jauheliha ja valkosipulinkynnet. Paista seos kunnes broilerijauheliha on ruskettunut. Mausta yrteillä tai muulla mausteseoksella.

Koko annoksessa on noin 670 kcal.