Hyvinvointi

Kategoria: liikunta, yleiset

HYVINVOINTI 

Vierailevan tähden, Virvan, tarinaa hyvinvointi-aiheesta hänen sanoin:

Talvi-ilta on sysimusta ja sataa vettä vaakalentoon. Otsalampun valokiilassa kiiltävät vesipisarat saavat aikaan tunteen että juoksen valon nopeudella. Hihkun onnellisena ja loiskuttelen sydämeni pohjasta jokaisessa polun lätäkössä. Saavuttuani kotiin, tyttäreni kysyy minulta, oliko kiva lenkki. Vastaan litimärkänä hymyillen että OLI. Seuraavana ja sitäkin seuraavana päivänä, tuon loiskuttelun muisteleminen tuo hymyn huulilleni ja tunnen oloni loistavan energiseksi ja hyvinvoivaksi. Ajatukseni karkaavat pidemmälle ja mietin mitä kaikkea hyvinvointi oikein on ja mitä se minulle merkitsee.

Onnellisuus ja terveys ovat minun mielestäni tärkeimmät osatekijät, joista hyvinvointi koostuu. Terveys on melko yksiselitteinen asia, ainakin melkein. Onnellisuus sen sijaan koostuu useiden pienten osasten tasapainosta.

Minulle terveys merkitsee sitä että fyysinen olotila sallii kevyen ulkoilun. Pieniä kolotuksia ja kremppoja tulee ja menee, mutta kunhan suuremmat sairaudet ja vammat pystyy selättämään niin se on hyvä. Mikään ei ole nautinnollisempaa kun päästä luontoon liikkumaan ja nauttimaan maisemista, väreistä ja tuoksuista. Metsä on minun paikkani. Siellä unohtuvat isot ja pienet murheet, kun ihmettelee luonnon kauneutta eri vuodenaikoina.

Melontaan lähdössä

Virva lähdössä melomaan X-kaato -seikkailukisassa. Kuvaajana Kristiina Vaajo. Alapuolella olevassa kuvassa joen ylitys Saariselällä 24 tunnin MM-rogaining-kuvassa. Valokuvaajana Asmo Vuorenpää.

Rogaining

Minun onnellisuus-käsitteeni koostuu seuraavista pääelementeistä: oman navan tasapaino, perhe, ystävät, taloudellinen turvallisuus, hauskat harrastukset ja lepo. Oma napa on se tärkein. Jos oma oloni on tasapainoinen ja tyytyväinen, heijastuu se kaikkeen muuhunkin niin läheisiin ihmisiin kuin arjen jaksamiseenkin. Vaikka farkut hiukan kiristäisivätkin tai töissä eivät hommat ihan strömsön malliin sujuisivatkaan, kun on oma olo tasapainossa niin kaikesta selviää voittajana. Oman laatuajan nipistäminen silloin tällöin on elintärkeää. Ajan voi käyttää ihan miten tahansa, mikä nyt tuntuu hyvältä ja mistä nauttii. Laatuajasta ei koskaan saa tuntea syyllisyyttä että se on pois jostain muusta vaan että se on sijoitus tulevaisuuden.

Perhe ja läheiset ovat myös onnellisuuden tärkeimpiä osasia. Perheessä nauretaan, itketään, murehditaan, lohdutetaan, hupsutellaan, halataan, hyväksytään, harrastetaan, ihmetellään, kannustetaan, kuunnellaan ja ennen kaikkea ollaan yhdessä. Sieltä sitä energiaa arkeen kumpuaa. Ja kun perheellä on hyvä mieli on myös minulla hyvä mieli. Ja toisin päin myös.

Ystävät muodostavat myös tärkeän osasen hyvinvointiini. Heidän kanssaan voin jakaa luottamuksella niin ilot kuin murheetkin. Heidän kanssaan harrastetaan, vietetään aikaa ja koetaan uusia seikkailuja. Taloudellinen turvallisuus merkitsee sitä että työnteolla ruokaa riittää perheelle ja laskut saadaan maksettua. Tämä osanen on kuitenkin ehkä se pienin, joka onnellisuuteeni vaikuttaa. Harrastukset sen sijaan haukkaavat onnellisuuskakusta jo suuremman palasen.

Suunnistus eri muodoissaan on aina ollut lemppariharrastukseni. Ihan pikkutytöstä alkaen. Nykyisin suosikkini on rogaining eli vaellussuunnistus. Siinä yhdistyvät rauhallinen eteneminen, maisemien ihailu, oman fyysisen sekä henkisen kapasiteetin tunteminen, reitin suunnittelu ja tietysti se toteuttaminen eli suunnistaminen. Olen myös hurahtanut melontaan. Varsinkin jokireitit ovat mieluisia melottavia.  Meloessa olen päässyt seuraamaan luontoa ihan eri perspektiivistä. Valtavan vaikutuksen minuun teki majavan kohtaaminen joella. Hassua sinänsä, että olen 40 vuotta suunnistanut ja nyt vasta törmännyt luonnossa majavaan, tuohon upeaan talttahampaiseen patorakennusmestariin.

Harrastusten vastapainona on tärkeää tuntea omat fyysiset rajansa. Lepo on avainasemassa ja mitä enemmän ikää kertyy tai siis mitä useammin täyttää sen 25v, sen pidempään kestää palautuminen. Keski-iässä kaikenmoiset överit ovat yleensä pahasta. Kantapään kautta oppiminen on toki tehokasta mutta niiiiiin pitkää pinnaa vaativaa että kerrasta kannattaa ottaa opiksi. Ainakin minä olen ottanut opikseni pitkistä telakoitumisjaksoista ja sen vuoksi liikunta onkin enemmän nauttimista ja omien rajojen etsimistä järjen kera, kuin ”voiton tavoittelua”.

Näillä ajatuksilla on hyvä suunnata uuden vuoden haasteisiin niin arjessa, työelämässä kuin harrastuksissakin.

-Virva Vuorenpää

24h rogaining

Kommentoi