Liikun mutten laihdu? Missä vika?

Kategoria: liikunta, yleiset

Liikun mutten laihdu? Missä vika?

Itse painoapudottavien kanssa työtä tekevänä törmään aika usein siihen tilanteeseen, että haluamme laihtua, haluamme kehittää kuntoa, innostumme moneasta asiasta ja loppukädessä mitkään tulokset eivät ole oikean suuntaisia. Paino junnaa, treeni ei kulje ja olo on väsynyt. Aamulla vaaka näyttää plussaa, vaikka olisinkin käynyt juoksulenkillä tai salilla. Tästä on kiva postaus Kevyenaskeleenelämä liikuntajuttu

Inovit

Itsekin saimme pari päivää sitten netistä tilaamamme uudet maastolenkkarit, uudet vanhojen kuluneiden tilalle. Mikaelille malli onkin tuttu, itselläni on ollut saman valmistajan muita malleja. Viime aikoina oma treenaaminen on jäänyt minimiin, todellisten ja tekosyiden varjolla 🙂 Kunto rapistuu vähitellen ja liikkuvuus heikkenee, joten tauon jälkeen on alettava projekti hissukseen uudelleen. Alkuviikosta ehdin päivällä tunnin happihypylle ulos ja olipa hieno keli! Kun siirryn parin viikon sisällä Aplicoon Lohjalla, uskon, että se ilmapiirissä oma liikuntamääräni lisääntyy.

Kun haluaa pudottaa painoa ja lisätä liikuntaa, ensimmäinen oma neuvoni on se, että keskity alussa yhteen asiaan. Tutkitusti paino putoaa vain ruokavaliomuutosten avulla. Liikuntaa täytyy lisätä merkittävästi pudottaakseen painoa. Kun kuluttaa kilokaloreita, tekee pidemmän treenin, nälkähalu kasvaa ja sitä tulee ”palkittua itseään” herkuilla. 

Löysin netistä hyvän listan näistä asioista, jotka ovat sitä samaa mitä itsekin puhun

http://www.hs.fi/blogi/juoksublogi/a1451874643299

Helposti myös arvioimme väärin kulutetut kilokalorit. Sykemittari näyttää arvion kulutetuista kilokaloreista, mutta emme voi luottaa laitteisiin sataprosenttisesti. Salilla rehkiessä väittäisin, että monen naisen kulutus on arvioitua pienempi. Salilla käynti on ehdottoman tärkeää lihaskunnon takia, mutta laihduttamista ajatellen ja kaloreiden polton kannalta ei niin merkityksellinen.

Moni asiakkaani alkaa lenkkeillä aika nopeasti pienenkin pudotuksen jälkeen. Juostaan kovilla sykkeillä täysiä. Ajatus siitä, että hitaasti juokseva on luuseri eikä se hyödytä mitään. Päinvastoin. Tässä tapahtuu se, että olo on väsynyt eikä se tuota toivottua mielihyvää. Peruskunto ja perussykkeillä treenaamisen määrää on hyvä painottaa. Sauvalenkki, reipas kävely, uinti ja maastossa liikkuminen ovat oivaa matalan sykkeen ”rasvanpolttotreeniä”. Kunnon kasvatusvaiheessa suurin osa treeneistä on hyvä pitää perussykealueilla ja hakea ärsykkeitä sitten nopeudella ja vaihtelulla. 

Kärsimättömyys on yksi meitä vaivaava kansantauti, jos näin voisi asian ilmaista. Unohdamme sen, että ei ne kilot ole viikossa kertyneet tai kunto huonontunut yön aikana. Siksi muutoksen tekemiseen on hyvä varata aikaa. Aikaa ja malttia. Pienin askelein tehdyt muutokset vievät eteenpäin ja palkitsevat. Muista asettaa itsellesi välitavoitteita, joita seuraat. 

Liikuntasuorituksen ajankohdalla ei ole väliä. Monet ajattelevat, että aamulla ennen syömistä tehty treeni olisi tehokkaampi. Se on myytti. Kokonaiskilokalorit ratkaisevat. Mieti myös tässäkin kohtaa sitä, mikä liikuntamuoto ja ajankohta tuottaa sinulle iloa ja toteuta se! Pitkäaikasessa muutostyössä tämä on tärkeää, jotta motivaatio säilyy tekemisen ilon rinnalla.

Ajattelemisen sijaan voisi kokeilla toimintaa. Jos kuitenkin olet ENE-dieetillä tai muuten kilokalorivajeesi on suuri, malta odottaa hetki, kun taas energiat riittävät tehokkaaseen liikkumiseen. Tässäkin tarkka suunnitelmallisuus toimii ja tavoitteiden seuranta pitää motivaation yllä. 

Muista myös se perussääntö, että jos yritämme kerralla muuttaa liian monta osa-aluetta arjessamme, tulokset eivät ole välttämättä parhaat. Ensin painoa alas, jolloin liikkuminen helpottuu ja liikunnan ilo kasvaa sitä myöten. Painonhallintavaiheessa sitten liikunta onkin jo yksi "pakollinen ateria".  

Älä unohda arkiliikuntaa! Se on hyvä perusaineenvaihdunnan kannalta ja tuo hyvää mieltä! Kävely viikonloppuna perheen tai puolison kanssa on laatuaikaa parhaimmillaan. Joten jos liikun, mutten laihdu, kannattaa keskustella valmentajan tai jonkun muun asiantuntijan kanssa, mistä se voisi johtua. Hyvää viikonloppua!

kevätaurinko