Fyysinen kunto vs. henkinen kantti

Kategoria: liikunta, mielenhallinta, yleiset

elämäntilkkutäkki

Fyysinen kunto vs. henkinen kantti

Aiemmista päivityksistäkin on varmaan selvinnyt se, että olemme kestävyysurheilun parissa viihtyvä pariskunta. Liikunta tukee omaa jaksamista ja saamme siitä uusia näkökulmia valmennustyöhömme. Kuitenkin iso osa asiakkaistakin liikkuu tai haluaa löytää sen liikunnan ilon. Jos on sinut liikkumattomuuden kanssa eikä halua liikuntakärpäsen puraisua, ei tarvitse kuitenkaan pelätä tuputtamista... Jokainen tekee oman valinnan ja se oma valinta on sinulle juuri oikea!

Tässä keväällä on ollut kaksi haastavaa kisaa, joissa on joutunut punnitsemaan fyysisiä rajojen ja henkisten voimavarojen suhdetta. Ajattelinkin jakaa muutaman ajatuksen tai huomion kanssasi. Sinulla on lupa olla erimieltä ja jokainen on yksilö tässäkin kohtaa, eikä minun näkemykseni ole kopioitavissa kaikille.

Harrastamme yhdessä rogainingia, josta Virva kirjoitti aikaisemmin tarinaa. Mikaelilla on pidempi tausta rogan parissa, minä olen kisannut noin 15 kisaa parina Mikaelin kanssa. Kaikki kisat ovat olleet 8, 12 tai 24 tunnin pituisia. Joka kerta olemme käyttäneet ajan aika mukavasti, joskin viimeeksi 24 kisassa jäi pari tuntia vajaaksi koska jalkapohjani eivät kestäneet enää kävelyä. Mutta ei siitä tällä kertaa enempää...

Oma liikkumiseni on ollut viime syksystä vähäistä, aivan liian vähäistä, jotta kannattaisi lähteä rämpimään metsään tuntikausiksi. Pitäähän sitä tiepätkillä juostakin, sillä ei meistä kuitenkaan pelkkään kävelyyn ole. Vaikka retkeilemmekin kisat rennolla otteella, mutta totta kai itseään täytyy aina vähän haastaa. Vappuaattona oli edellinen kisamme, 12 h Salpaus-rogaining. Aika kauhun sekaisin tuntein starttasimme matkaan. Keli oli kaamea ja vettä tuli kuin kaatamalla ja molemmat mietimme, miten minun käy niin vähäisillä treenimäärillä. Tiesimme, että kunto ei voi riittää.

Lopputulos oli samaa luokkaa kuin aikasempinakin vuosina, ja jaksoin vielä viimeisillä tunneillakin ottaa juoksua mukaan. Vaikka vettä satoi, oli märkää ja olosuhteet eivät olleet aina kovin mukavat, meillä oli kuitenkin ihan mukavaa. Väsyneenäkin voi päättää oman mielentilan, antaako kiukulle vallan jonka seurauksena harmituksen määrä vain kasvaa. Vai ottaako kaikesta positiiviset asiat irti. Vapaaehtoisestihan sinne on lähdetty - ei kukaan meitä pakota viettämään vappuaattoa märässä metsässä 🙂

Loppumetreillä kun jalka kuitenkin "hieman" jo painoi, ohimenevä mies sanoi, että ei mitään muuta kuin jalkaa toisen eteen ja kyllä se lihas siellä tottelee. Juuri näin! Kun mieli on vahva, niin kroppa pystyy uskomattomiin suorituksiin rapakuntoisenakin. 

Kevään tai alkukesän toinen testikisa oli Mikaelin NUTSin Karhunkierros Rukalla molempiin suuntiin eli 160 kilometriä. Hänellä on ollut myös kiireinen kevät ja tiukat aikataulut eikä hän ole saanut toivottavia treenitunteja kasaan. Mutta ennen kilpailua päätimme, ettemme anna sen haitata vaan lähdemme tiiminä hakemaan kunnon tulosta. 

Olemme aina käyttäneet mielikuviin pohjautuvia menetelmiä valmistautuessa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Tällä kertaa teimme kisa-aamulla Veli-Matti Toivosen koulutuksista opitun NLP-harjoituksen yhdessä. Se toimi siinä kohtaa selvästi, kun kunto ei meinannut riittää. Isompi vaihe löytyi henkiseltä puolelta. 

Pitkissä kisoissa tulee aina väsymyksen oireita, paikkoja särkee ja kävely tuntuu juoksua mukavammalta. Mutta mutta. Olimme sopineet, ettei Rukan mäkiin ole lähdetty kävelemään, ainakaan pitkiä aikoja. Harjoitusten lisäksi huoltotoimenpiteet ovat suuri apu, mutta silti väittäisin, että hyvään tulokseen täytyy saada "pääkoppa kuntoon".

Itse olen aloittanut mallittamisen haastattelemalla muutamia suomalaisia huippujuoksijoita poluilla ja vuorilla. Haluaisin vielä ymmärtää, miksi joku on hyvä, tai parempi kuin muut. Niitä asioita ei varmasti kukaan toinen voi kopioida, mutta erottaako voittajat muista juoksijoista vain treenin määrä? Itse en siihen usko, ja toivottavasti siihen löytyy matkan varrella selityksiä. Tähän tulen palaamaan jollain tasolla myöhemmin, mutta koska mallitukset tehdään luottamuksellisesti, ei yksityiskohtia valitettavasti voi paljastaa. Mutta yleiset ilmiöt kylläkin. 

Tulevan viikonlopun saan viettää NLP Master opintojen päätösviikonlopussa. 3 päivää NLP-settiä! Mikael päätti viime viikonloppuna NLP Practitioner -koulutuksen ja jatkaa harjoitusten tekemistä. Itse jatkan elokuussa NLP Trainer opintoja. Tuskin maltan odottaa. Nyt kesällä vaan lisää treenejä.